Płyta Magnificat
1 lipca 2015 r. podczas Koncertu Finałowego Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy wykonaliśmy Magnificat Martina Palmeriego. Koncert został zarejestrowany i przygotowany do wydania na płycie – na ten cel zbieraliśmy środki na stronie wspieramkulture.pl. Płyta jest dostępna na stronie wydawnictwa DUX oraz w sklepach.
Magnificat, którego prapremiera odbyła się w Mediolanie w 2012 roku, nawiązuje do tango nuevo, będącego połączeniem tanga argentyńskiego z jazzem i muzyką poważną, a zapoczątkowanego w I poł. XX wieku między innymi przez legendarnego Astora Piazzolę.
Skomponowany w 2012 roku Magnificat jest kontynuacją szeregu utworów chóralnych z towarzyszeniem orkiestry, które zainspirowane zostały tangiem. Po Misatango i Oratorium na Boże Narodzenie poczułem potrzebę skomponowania dzieła na większą obsadę i zarazem trudniejszego, zarówno dla chóru, jak i orkiestry. Chciałem również, by istotną rolę odgrywały partie solowe sopranu i mezzosopranu. W utworze tym można odnaleźć nawiązania do Magnificatu J. S. Bacha, który posłużył jako źródło inspiracji dla niektórych pomysłów melodycznych i strukturalnych.
Martin Palmeri
Wykonawcy:
Martin Palmeri – argentyński kompozytor, pianista, dyrygent chóralny i symfoniczny, wokalista. W ostatnich latach dyrygował i wykonywał partię fortepianu swojej mszy Misatango – Misa a Buenos Aires na całym świecie, także w Polsce, wraz z Chórem Kameralnym Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”.
Capella Bydgostiensis – etatowy zespół artystyczny Filharmonii Pomorskiej. Zadebiutowała w 1962 r., występuje na najbardziej znaczących estradach Polski i Europy, dokonała licznych nagrań płytowych dla wytwórni polskich, holenderskich, hiszpańskich, a także nagrań radiowych i telewizyjnych. Jedna z ostatnich płyt – Grażyna Bacewicz: Symphony for String Orchestra otrzymała nagrodę Fryderyk 2015 w kategorii „Najlepszy album polski za granicą”.
Mario Stefano Pietrodarchi – włoski wirtuoz bandoneonu. Naukę gry na akordeonie i bandoneonie rozpoczął w wieku 9 lat. W 2007 roku ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej w Rzymie. Jego błyskotliwa i interpretacyjnie wyrafinowana gra wielokrotnie znajdowała uznanie jurorów konkursów muzycznych. Bandoneon to rodzaj harmonii ręcznej, instrument prawie nieznany w Polsce, jednoznacznie kojarzony ze zmysłowym i pełnym erotyzmu tangiem argentyńskim.
Aleksandra Turalska – swoją przygodę ze śpiewem rozpoczęła w wieku lat 17 od współpracy z toruńskim chórem „Astrolabium” pod dyrekcją Kingi Litowskiej. Następnie ukończyła Akademię Muzyczną w Bydgoszczy na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie dr Violetty Narywskiej oraz prof. Hanny Michalak, otrzymując w roku 2011 dyplom z wyróżnieniem. Obecnie współpracuje z prestiżowymi europejskimi zespołami takimi jak Collegium Vocale Gent pod dyrekcją Philippe Herreweghe, Collegium 1704 z Pragi, a w Polsce z chórem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu.
Agata Schmidt – torunianka, laureatka dwóch prestiżowych nagród Opery Narodowej w Paryżu dla młodego obiecującego śpiewaka sezonu 2013/2014. Solistka Atelier Lyrique (2011-2014), Opera Garnier i Opera Bastille w Paryżu. W 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak i Violetty Narywskiej.
Chór Astrolabium powstał w październiku 1999 roku. Z kilkuosobowej grupy rozrósł się do zespołu liczącego ok. 40 chórzystów, który prowadzi Kinga Litowska, absolwentka Wydziału Teorii Muzyki oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, doktor sztuki w dziedzinie sztuki muzyczne, w dyscyplinie muzycznej dyrygentura. Od początku działalności Astrolabium uczestniczy czynnie w życiu kulturalnym Torunia, bierze udział w różnorodnych imprezach, festiwalach i konkursach w kraju i za granicą, a także od trzech lat organizuje Międzynarodowy Konkurs i Festiwal Chóralny im. M. Kopernika PER MUSICAM AD ASTRA. Chór wykonuje zarówno utwory religijne, jak i świeckie, ludowe, czy z kręgu muzyki rozrywkowej, ze szczególnym uwzględnieniem twórczości kompozytorów współczesnych.
- Rysunek muzyczny Roberta Trojanowskiego
- Rysunek węglem Krystiana Borkowskiego
- Rysunek reprezentacji – Marcin Treichel
Dochód z licytacji został przeznaczony na wydanie płyty.
Serdecznie dziękujemy wszystkim darczyńcom!
Płyta Astrolabium Sings Bembinow już dostępna!
Miłosz Bembinow
Stabat Mater (1995)
1. Stała Matka bolejąca
2. I któż widząc tak cierpiącą
3. O Matko, źródło wszechmiłości
4. Spraw, niech płaczę
5. Panno słodka racz mozołem
6. Chrystus niech mi będzie grodem
7. Ludu, mój ludu (1996)
8. Modlitwa do Anioła Stróża (1999)
9. Veni Sancte Spiritus (1996)
10. Ave maris stella (1999)
11. Vulnerasti cor meum (1997)
Aleksandra Turalska – sopran solo
Kinga Litowska – dyrygent
Płyta do nabycia w sklepach oraz na stronie wydawnictwa.
Na początku 2013 roku światło dzienne ujrzała kolejna płyta promocyjna Astrolabium, tym razem wyłącznie z muzyką Miłosza Bembinowa, jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Pod czujnym uchem samego kompozytora powstało m.in. premierowe nagranie Stabat Mater z partią solo w wykonaniu Aleksandry Turalskiej – dawnej chórzystki Astrolabium.
Nagrań dokonano w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Toruniu w marcu, czerwcu i listopadzie 2012 roku. Wydanie płyty sfinansowano ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Stowarzyszenia Miłośników Muzyki Chóralnej Astrolabium w Toruniu.
W listopadzie 2006 roku i kwietniu 2007 przystąpiliśmy do złożonego przedsięwzięcia, jakim było nagrywanie płyty. Jest ona podsumowaniem dotychczasowej działalności naszego chóru, a jednocześnie swoistym sprawdzianem zamiany ról: dotąd bowiem naszymi gośćmi byli słuchacze, teraz to my możemy zagościć w Waszych domach.
Nagrań dokonano w Toruniu, w Kościele pw. św. Jakuba i w Kościele pw. św.św. Ap. Piotra i Pawła, a nad ich realizacją czuwali Miłosz Bembinow i Antoni Grzymała.
Płyta ma charakter promocyjny.
- 1. Henryk Mikołaj Górecki – Zdrowaś bądź Maryja
- 2. Miłosz Bembinow – Modlitwa do Anioła Stróża
- 3. Miłosz Bembinow – Ludu, mój ludu
- 4. Miłosz Bembinow – Veni, Sancte Spiritus
- 5. Johann Brahms (sł. Max Kalbeck) – Letztes Glück
- 6-9. Einojuhani Rautavaara (sł. Federico García Lorca) –„Suite” de Lorca
- 6. Canción de jinete
- 7. El Grito
- 8. La luna asoma
- 9. Malagueña
- 10. (mel. ludowa; opr. Stanisław Wiechowicz) – Pragną ocki
- 11. Edmund Maćkowiak – Uwoz, mamo, roz
- 12. (mel. ukraińska; opr. Mykola Leontowicz) – Szczedryk
- 13. Jaakko Mäntyjärvi – Pseudo-Yoik
- 14. Irving Berlin (opr. Alan Woods) – Blue skies
- 15. Richard Rodgers (opr. David Blackwell, sł. Lorenz Hart) – Blue moon
- 16. Jerzy Wasowski (opr. Marcin Wawruk, sł. Jeremi Przybora) – Zmierzch